fredag 10 februari 2012

It´s time for Africa!

Vardagslyx hos mig och länder på temat, då jag skulle dra lapp stod det Afrika på min. Säga vad man vill om det men i Afrika finns det många härliga länder ;)

Under kvällen bjöd jag mina kära vänner på Chilistark biffgryta med choklad samt en banankaka. Hoppas det ska smaka!

Chilistark biffgryta med choklad

4 personer

600 g ryggbiff
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
smör
2 msk koncentrerad kalvfond
1 dl vatten
1,5 tsk kinesisk soja
1 tsk sambal oelek
2 dl lätt crème fraiche
cirka 15 g mörk choklad, minst 70 procent

Tillagning

Skär köttet i bitar. Skala löken och vitlöken. Skär löken i klyftor och hacka vitlöken. Bryn köttet i smör i en stekpanna och lägg över i en gryta. Fräs löken och lägg över i grytan. Rör i kalvfond, vatten, soja, sambal oelek och crème fraiche. Låt koka cirka 5 min. Hacka chokladen och låt den smälta i såsen. Låt inte grytan koka mer. Servera med ugnsstekt potatis och squash.

Banankaka från Liberia

Ingredienser

4 medelstora bananer
2 dl socker
100g smör
3 ägg
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 dl mjölk

Tillagning

1.Sätt ugnen på 175 grader. Rör smöret och sockret poröst i en bunke. Rör i äggen. Mosa bananerna och rör ner dem i smeten.
2. Blanda mjölet, bakpulvret och saltet. Vänd ner mjölblandningen och mjölken i smeten.
3. Smörj en rund bakform ca 23 cm i diameter med smör. Häll i lite mjöl och vänd runt så att det fastnar även på kanterna. Häll i smeten.
4. Grädda kakan i ugnen i 40-45 minuter. Låt kakan kallna och skär den i bitar.

Ät gott med gott sällskap! Kram Brita

1 kommentar:

  1. Lindas omdöme: En rätt med Styrka, känsla och mycket smak, MUMS!

    Kakan, ja den slank ner:)

    SvaraRadera