måndag 20 februari 2012

HALV 8 HOS JOSEFINE- (så mycket) BÄTTRE

Jag åkte på ordet BÄTTRE och mer eller mindre jublade då jag hade ett R med i mitt ord. Från omgången innan kändes det nämligen lite hårt att varken få Italien eller Frankrike då jag är en sucker för Risotto. Så självklart stod det på kvällens meny!

HUVUDRÄTT

Risotto med Trattkantareller, serveras med massa parmesan och en krispig äpplesallad

B uljong/ Balsamico
Ä pple
T rattkantarell
T imjan
R uccola
E kologiska tomater

Jag använder dessvärre inga mått när jag gör Risotto men grundreceptet hittar du på
avoriorisförpackningen.

Avorioris
3st sharlottenlökar
smör
vitt vin (kan inte bli för mkt)
massvis med parmesan
1l hönsbuljong
trattkantareller
champinjoner

Fräs sharlottenlöken i lite smör utan att den tar färg. Fräs svampen i egen panna. Häll i Avorioriset och rör om tills det blivit glansigt. Häll då på vitt vin efter smak samt ca 1dl buljong åt gången och rör om. När riset absorberat vätskan häller du på 1 dl till och så håller du på tills buljongen är slut. Då åker svampen och all parmesan i. (Det kan inte bli för mycket.) Sen är det bara att severa!

EFTERRÄTT

Knäckig äpplepaj med vaniljsås toppad med en bit choklad.

B akpulver
Ä pple
T aragonachoklad
T e
R åsocker
E spresso

6 äpplen
150g smör
3dl havregryn
2dl socker
0,5dl sirap
1,5dl vetemjöl
0,5tsk bakpulver
2msk mjölk
2tsk råsocker

Skala och skiva äpplen och blanda samman med lite kanel och socker. Smält smöret och blanda övriga ingredienser. Bred smeten över äpplena och skjuts in i ugn! 175C i 30 min.

Till detta severades Millefiori Rosso della Venezie, en italiensk appassimento.

1 kommentar: