lördag 28 april 2012

HALV 8 HOS LINDA - HÄNT






Det som hände var att jag fick HÄNT, kanske inte världens mest fascinerande ord men ett klurigt sådant. När jag fick ett Ä kände jag direkt att här kunde man göra något som jag aldrig gjort innan, ÄLG... Svårare att hitta än att tänka så fem affärer senare fick jag så tillslut tag på Älgstek och kvällen kunde sätta igång.

Huvudrätten: Älggryta med Potatis
H: Harrysar = Haricoverts
Ä: Älg
N: Ny Karaff till vinet – eller Ny malen peppar om man så vill
T: Timjan

1 kg älgstek
Salt och nymalen peppar
Smör till stekning
1st morot
1st gul lök
0.5 st purjolök
3dl kalvfond
2dl rödvin
2st lagerblad
1 kvist färsk timjan
5 dl vispgrädde
1.      Gnid in steken med rikligt med salt och peppar, bryn den runt om i smör i en gryta.
2.      Skala morot och lök och skär dem i grova bitar. Skölj purjolöken och skär även den i grova bitar. Lägg ner tillsammans i grytan och låt den bryna en stund.
3.      Häll på kalvfonden och vinet och tillsätt kryddorna
4.      Sänk värmen och lägg på ett lock. Låt grytan sjuda sakta i 45-60min tills steken blivit mör. Prova med en sticka. Den ska släppa lätt när man drar upp den. Vänd och ös steken några gånger under tiden. Jag använde mig av en termometer för att hålla koll på köttet – sök på internet för innetemperatur, lita på termometern!
5.      Ta upp steken, linda in den i aluminiumfolie eller blött smörpapper och låt den vila i 15 min,
6.      Häll grädden i grytan. Rör om och låt såsen koka ihop en stund. Smaka av med salt och peppar. Sila såsen. Det blir Mycket sås!
7.      Skär upp steken i ca 5 mm tunna skivor och servera med ugnsstekt potatis, gelé på svarta vinbär (eller någon annan gel) och pressgurka.

Till huvudrätten bör man dricka ett tyngre rött eller riktigt tungt vitt vin!

Till efterrätt gick jag enbart efter mitt ord och hittade denna läckerbit:
Efterrätt: Tobleroneparfait
H: Hallon
Ä: Äggula
N: Nötter (i tobleronen)
T: Toblerone

60g Toblerone
1 msk strösocker
1 st äggula
2dl vispgrädde (knappt)
Till servering
Hallon eller annan bärsås

1.      Vispa först grädden i en bunke. Vispa därefter äggulan och sockret i en annan bunke över ett varmt vattenbad eller i kastrull å en inte alltför varm spisplatta. Jag fick själv inte till det här med vatten bad så jag testade utan, det gick mycket bättre!
2.      Ta äggsmeten från värmen och fortsätt att vispa tills den kallnat och är skummig och ljus. Det går lättast med en elvisp.
3.      Smält chokladen i vattenbad eller mikrovågsugn. Vänd ner den och den vispade grädden i äggsmeten. Häll upp i en skål eller form och ställ i frysen.
4.      När parfaiten stelnat, skär upp den i skivor och garnera med bär eller bärsås, tex jordgubbs-, hallon-, eller passionsfruktsås












Bon Apetit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar